Interbus kvalitetspolicy är integrerad i Interbus företagspolicy och uppfyller kraven enligt ISO 9001.
Policyn avser alla arbetsuppgifter från första kundkontakt tills att tjänsten är utförd och fakturerad till kund.
Vårt kvalitetsarbete skall på ett naturligt sätt engagera alla medarbetare och underleverantörer. Verksamhetssystemet ska vara ett dagligt verktyg för att styra och leda företaget på rätt sätt i förbättringsarbetet och för att uppfylla kunders och myndigheters krav.
Interbus miljöpolicy är integrerad i Interbus företagspolicy och uppfyller kraven enligt ISO 14001.
Vi har som övergripande miljömål att bedriva och utveckla persontransporter med minsta möjliga miljöpåverkan.
Alla körande medarbetare ska genomgå en grundläggande miljöutbildning. Utbildningen skall förtydliga våra avgörande miljöaspekter. Vi skall arbeta med ständiga förbättringar för att överträffa de krav som lagar och förordningar föreskriver. Våra fordon bör inte vara äldre än 10 år och samtliga fordon ska drivas på HVO – syntetiskt fossilfritt bränsle.
Vår målsättning är att vara steget före myndigheternas krav och lagstiftning inom miljöområdet.
Interbus arbetsmiljöpolicy är integrerad i Interbus företagspolicy och uppfyller kraven enligt ISO 45001.
Vi har en ambition att vår arbetsplats skall vara attraktiv. Våra kunder skall uppfatta oss som professionella och att vi levererar tjänster med hög kvalitét. Grunden för att lyckas med detta är att vi har nöjda medarbetare. Ett grundkrav för att uppnå en bra arbetsmiljö är att vi följer sunt förnuft, lagar och föreskrifter. Framförallt är det viktigt att arbetsmiljöperspektivet blir en naturlig del av vår verksamhet så att vi i den mån det går kan förebygga att olyckor eller ohälsa förkommer inom vår verksamhet. Vår arbetsmiljöpolicy avser alla medarbetare i företaget samt konsulterande personal.
För att skapa en bra arbetsplats är det viktigt att:
Interbus trafiksäkerhetspolicy är integrerad i Interbus företagspolicy och uppfyller kraven enligt ISO 39001.
Säkerheten är grundläggande för verksamheten och säkerhetsnivån skall därför vara hög. Detta förväntas och krävs av företagets intressenter som t.ex. kunder, medarbetare, trafikhuvudmän, ägare och allmänhet. Säkerhetspolicyn lägger grunden för att vi skall värna oss själva och övriga mot skada och förluster. Säkerhetsarbetet ökar tryggheten i vår yrkesutövning och omfattar all tjänstgörande personal under den tid de utför uppdrag inom företaget. Riktlinjerna skall även tillämpas vid anbud/upphandling av transporter i verksamheten.
Vi skall vidare vara föredömen i trafiken och medverka till att angelägna trafiksäkerhetsmål uppnås. Det innebär bland annat att anställda och ledning inom företaget:
Interbus drogpolicy är integrerad i Interbus företagspolicy.
Policyn och handlingsplanen är en del av det systematiska arbetsmiljöarbete som bedrivs inom företaget.
Missbruk av alkohol och andra droger är inte förenligt med vår verksamhet.
Nolltolerans gäller all personal.
Interbus kreditpolicy är integrerad i Interbus företagspolicy.
Denna policy gäller för alla våra kunder och finns för att säkra våra intäkter så att vi inte riskerar några kreditförluster.
Interbus reklamationspolicy är integrerad i Interbus företagspolicy.
Denna policy finns för att underlätta all reklamationshantering. Både för kunden och för oss själva. Inga reklamationer är bra och ska undvikas men väl hanterade reklamationer kan vara positiva.